Flädersaft, strykning, fotbolls-VM och packning. | Elderberry juice, ironing, the World Cup and packing.

Hej, i helgen och nu i veckan är full med att ordna allt som behöver ordnas samt förberedelser för kommande resa. Så nu går det undan med allt som legat, haha Typisk mig. Full fart på alla fronter. Från tidig morgon till relativt sent på kvällen.

Bla. kom jag på att vi hade fläderblommor i vår trädgård och flädersaften var slut i vår frys, så maken fick plocka alla blommor som fanns på trädet i vår trädgård…

Hi, this past weekend and this week are full of organizing, everything that needs to be organized as well as preparing for the upcoming trip. So now everything that has been lying around is getting done, haha ​​​​Typical me. Full speed ahead on all fronts. From early morning to relatively late at night.

One thing I realized was that we had elderflowers in our garden and the elderflower juice was finished in our freezer, so my husband had to pick all the flowers that were on the tree in our garden...

… så fem dagar senare så hade vi 5 1/2 flaskor flädersaft i frysen. Läste att drinken Hugo Spritz visst är populär igen men det känns lite 2010 men nu så kan vi göra massa Hugos. En enkel drink att blanda till:

Snabbrecept för en perfekt Hugo Spritz:

  • 15 cl mousserande vin (t.ex. prosecco)

  • 4-6 cl fläderlikör (eller flädersaft)

  • Ett knippe färska myntablad

  • Några droppar färsk lime eller citron

  • Is och en skvätt sodavatten

… so five days later we had 5 1/2 bottles of elderberry juice in the freezer. I read that the Hugo Spritz drink is popular again, but it feels a bit 2010, but now we can make lots of Hugos. A simple drink to mix:

Quick recipe for a perfect Hugo Spritz:

15 cl sparkling wine (e.g. prosecco)

4-6 cl elderberry liqueur (or elderberry juice)

A bunch of fresh mint leaves

A few drops of fresh lime or lemon

Ice and a splash of soda water

Sommaren och värmen har kommit hit men här är inte lika varmt som i Frankrike. Sicken tur…

Finns det något finare än att plocka in lite ängsblommor innan de vissnar, eller innan bonden kommer och slår ängen. Mina grannar aka kossorna som alltid har varit här på ängen tidigare år är inte här längre. Trist. Det var mysigt att ha dem utanför huset och att stå och titta på dem från köksfönstret eller i trädgården, innan de fick vandra upp i bergen som sommarbete.

Summer and the heat have arrived here but it's not as hot here as in France.

Is there anything nicer than picking some meadow flowers before they wither, or before the farmer comes and mows the meadow. My neighbors aka the cows who have always been here in the meadow in previous years are no longer here. Sad. It was nice to have them outside the house and to stand and watch them from the kitchen window or in the garden, before they had to wander up into the mountains as summer pasture.

Nu är denna plats vårt uterum och här äter vi dagens alla måltider. Härligt! Ser ni våra fina Bornholmstäcken på två av stolarna. Dem köpte vi när vi var där 2019? Oj, vad jag glömmer. Vore kul att åka till Bornholm igen.

Now this place is our outdoor room and here we eat all our meals of the day. Lovely! Do you see our nice Bornholm covers on two of the chairs. We bought them when we were there in 2019? Oh, I forget when we went there. It would be fun to go to Bornholm again.

Vår utsikt från vår uterum Dachstein glaciären. Vyn och blicken varierar från dag till dag. Så vackert. Jag vet ej hur många foton jag har på denna glaciär.

Our view from our conservatory of the Dachstein glaciären. The view and the gaze vary from day to day. So beautiful. I don't know how many photos I have of this glacier.

Tog också foto på detta trädet för att skicka till min dotter då jag såg att det är ett (av alla runt vårt hus) fågelbon. Här bor en koltrast-familj. Jag hör ju på Merlin appen att vi har en massa koltrastar här runt vår hus nu och det måste ju bero på att vi har flera bon runt omkring huset. Mysigt. Men det gör ju också att…

I also took a photo of this tree to send to my daughter when I saw that it is one (of all around our house) of bird nests. A blackbird family lives here. I hear on the Merlin app that we have a lot of blackbirds around our house now and it must be because we have several nests around the house. So nice!! But it also means that…

… mården vi har här hos oss är extra glad just nu. De älskar ju att äta fågelägg. Den ligger bl.a. här på natten, i vår lavendel. Mårdar är inget bra att ha i trädgården, eller runt huset. De äter ägg, jagar och skrämmer fågelbebisarna som vi har och de biter sönder allt, bl.a. kablar till bilar, och elkablar i hus. Vi hade en mård på vår vind för massa år sedan, inget kul. De kryper in överallt. Vi har nu satt ut en bur som förhoppningsvis skall fångar mården och så våra jägarkompisar får släppa ut den i skogen, uppe i bergen. När den är fångad.

…the marten we have here is extra happy right now. They love to eat bird eggs. It lies here at night, in our lavender, for example. Martens are not a good thing to have in the garden, or around the house. They eat eggs, chase and scare the baby birds that we have and they bite everything, including cables for cars, and electrical cables in the house. We had a marten in our attic many years ago, not fun. They crawl in everywhere. We have now put out a cage that will hopefully catch the marten and so our hunting friends can release it into the forest, up in the mountains. When it is caught.

Under helgen som gick kom jag på (igen!!) att jag verkligen gillar att stå i köket och laga mat. Jag älskar känslan av att stå i köket och laga mat, baka och städa undan. Maken ville ha tiramisu igen så det fick han…

This past weekend I realized (again!!) that I really like being in the kitchen and cooking. I love the feeling of being in the kitchen and cooking, baking and cleaning up. My husband wanted tiramisu again so he got it…

Vi njuter av det vi köpte hem från Kroatien; vin, olivolja från vår väns olivträd…

We enjoy what we bought back from Croatia; wine, olive oil from our friend's olive tree...

…gott bröd (naturligtvis från BreadPoing i Porec) samt frukt och grönsaker.

Just ja, fotbolls-VM. I vår stora familj har vi ju massa lag att heja på, hehe Varmaste om hjärtat ligger ju Sverige och Kroatien, sedan har vi ju även Skottland, Österrike och Bosnien. Vet ej vilket lag som går längst av dessa. Kanske inte topplagen i världen, förutom Kroatien. Men deras spelar är för gamla, jämfört med förra VM:et. Kollar jag? Jag kikar… Men kul ändå att vi alla, för så är det ju nästan, alla pratar om fotboll. Fint att se hur de enar oss alla.

Och idag är det full fart att fixa allt som skall fixas. Avsluta jobb och förbereda överlämning. Märker ni att jag har resfeber? Nu blir det en riktigt semester på två veckor. Härligt!! Och välbehövligt. Den första riktiga semester jag har sedan vi var i Sydafrika förra året i september. Här skall packas och förberedas matsäck och allt annat som hör till. Naturligtvis har jag skrivit en lista med allt vi (jag) skall göra, inklusive sista riktiga träningspasset på dryga två veckor. Ha en fin dag. Vi hörs! Ciao Catharina

…good bread (of course from BreadPoing in Porec) and fruit and vegetables.

Andy yes, the World Cup. In our big family we have a lot of teams to cheer for, hehe The closest in our hearts are Sweden and Croatia, then we also have Scotland, Austria and Bosnia. I don't know which team will go the furthest out of these. Maybe not the top teams in the world, except for Croatia. But their players are getting a too old, compared to the last World Cup. Am I watching? Well, the TV is on… But it's still fun that everyone, because that's how it is, almost everyone is talking about football. Nice to see how it unites us.

And today it's full speed ahead to fix everything that needs to be fixed. Do you notice that I have travel fever?Finish work and prepare the handover. I’m going to have a two-week vacation. Lovely!! And much needed. The first real vacation I've had since we were in South Africa last year in September. We have to pack and prepare a packed lunch and everything else that goes with it. Of course I've written a list of everything we (i.e. I) are going to do, including the last real training session in a little over two weeks. Have a nice day. See you soon! Ciao Catharina

Sunshine 🌞

Hej, för knappt två veckor sedan (kära nån vad tiden rusar iväg) var vi med våra holländska vänner Anke och Xander i Kroatien för att fira Ankes 40-årsdag. Det blev två och en halv dag med full fart. Och vi hade det så kul! Här är från sista kvällen tillsammans.

Hi, almost two weeks ago (oh dear, how time flies) we were with our Dutch friends Anke and Xander in Croatia to celebrate Anke's 40th birthday. It was two and a half days of full speed. And we had so much fun! Here is from our last evening together.

Till frukost varje dag åt fantastiskt goda smörgåsar från BreadPoint, där de även har kaffe. Vi valde att sitta i hamnen, vid havet. Perfekt start på dagen.

For breakfast every day we had amazing sandwiches from BreadPoint,, where they also have coffee. We chose to sit in the harbor, by the sea. Perfect start to the day.

Här var vi varje morgon. Mums!!

We were here every morning. Yummy!!

Vi lade upp trippen så att vi hade en dag då vi var inne i Istrien och besökte gamla byar på toppen av kullar. Här är vi i Motovun.

We planned the trip so that we had a day in Istria visiting old villages on top of hills. Here we are in Motovun.

Massa gruppbilder, för vi måste ju göra en liten fotobok för “Anke’s 40-years Birthday Mid Week Party”.

Lots of group photos, because we have to make a little photo book for “Anke’s 40-years Birthday Mid Week Party”.

Här är det så vackert och man åker mellan vackra landskap fulla med vingårdar.

It is so beautiful here and you ride between beautiful landscapes full of vineyards.

Vi åkte naturligtvis till en av vår favoritvingårdar Kozlovic. Här köpte vi med oss vin hem och satt även och njöt av vin och lite tilltugg på deras fina terass.

We of course go to one of our favorite wineyards, Kozlovic.. Here we bought wine to take home and also sat and enjoyed wine and some snacks on their nice terrace.

Jag hade köpt med lite 40-års rekvisita så de kom till ett dekorerat rum och även en liten tårtbit med ljus i.

I had bought some 40th birthday props so they came to a decorated room and also a small piece of cake with candles in it.

Vi åt en sen lunch, tidig middag på Konoba Stari Podrum. Som alltid levererar. Alltid!!

We had a late lunch, early dinner at Konoba Stari Podrum. Which always delivers. Always!!

Naturligtvis drack vi en sorbetto som det heter i Kroatien eller Sgroppino som det heter på italienska och som kommer från det italienska verbet ”sgroppare”, vilket betyder att ”lösa upp en knut” eller ”rensa strupen”. Med andra ord är det en drink designad för att fräscha upp och förbereda smaklökarna för nästa rätt.

Superenkel att göra hemma! Här är receptet för 4 glas: Blanda 2,5 dl citronsorbet med 8 cl vodka i en mixer. Mixa till en slät och mjuk röra. Blanda ner 2 dl prosecco i blandingen och häll upp i glas. Servera direkt med lite mald svartpeppar över.

Of course we drank a sorbetto as it is called in Croatia or Sgroppino as it is called in Italian and which comes from the Italian verb “sgroppare”, which means “to untie a knot” or “to clear the throat”. In other words, it is a drink designed to refresh and prepare the taste buds for the next dish.

Super easy to make at home! Here is the recipe for 4 glasses: Mix 2.5 dl lemon sorbet with 8 cl vodka in a blender. Blend until smooth and soft. Mix 2 dl prosecco into the mixture and pour into glasses. Serve immediately with a little ground black pepper on top.

Naturligvis en gruppbild till.

Another group photo, of course.

Vi avslutade denna mysiga dagen med massa skratt, god mat och fina vyer med en drink / glas vatten på vår kompis strandbar.

We ended this cozy day with lots of laughter, good food and beautiful views with a drink / glass of water at our friend's beach bar.

Nästa dag var vi pigga och glada och då var det dags för ett tur längs kusten. Men först samma frukost som dagen innan, mao smörgåsar från BreadPoint.

The next day we were fresh and happy and it was time for a trip along the coast. But first the same breakfast as the day before, i.e. sandwiches from BreadPoint.

En gruppbild till. Naturligvis.

One more group photo. Naturally.

Förfriskning, del I.

Refreshment, part I.

Vi visade våra vänner Rovinjs gamla delar. Lika vackert som alltid. Vi var ju här en månad tidigare, och massa gånger innan dess.

We showed our friends the old parts of Rovinj. As beautiful as ever. We had been here a month earlier, and many times before that.

Förfriskning, del II.

Refreshment, part II.

Snygg strandbar.

Stylish beach bar.

Maken ville tvätta bilen för det hade regnat under natten. Han fick hjälp haha

My husband wanted to wash the car because it had rained during the night. He got help haha

Anke och jag sitter i skuggan och vilar vid dammsugsstationen medans våra män putsar bilen.

Anke and I sit in the shade and rest at the vacuuming station while our men clean the car.

Sedan var det dags för ännu en sen lunch / tidig middag på en annan av våra favoritrestauranger i Vrsar; Restoran “Trošt” .

Sedan var det dags för ännu en sen lunch / tidig middag på en annan av våra favoritrestauranger i Vrsar; Restoran “Trošt” ..

Jag älskar deras grillade fisk.

I love their grilled fish.

Åker man cabrio längs slingrande vägar så måste man spela musik högt och njuta. Eller hur?

If you drive a convertible along winding roads, you have to play music loudly and enjoy it. Right?

Även denna kvällen avslutades på vår väns strandbar.

This evening also ended at our friend's beach bar.

Och våra fina dagar tillsammans får avslutas med ett foto från vår första kväll tillsammans. Jag brukar ju gå och lägga mig vid 22-tiden men våra vänner anlände med flyg vid halv tio och naturligtvis måste vi ju börja festligheterna redan samma kväll. Så nu har vi firat vår vän Anke riktigt ordentligt. KUL!! Vi hörs! Ciao Catharina

And our nice days together is ended with a photo from our first evening together. I usually go to bed at 10pm but our friends arrived by plane at half past nine and of course we had to start the festivities that same evening. So now we have celebrated our friend Anke really well. FUN!! See you! Ciao Catharina

Frankrike. | France.

Hej, nu har nedräkningen börjat för vår Frankrike-resa. Vi sätter oss i bilen tidig fredag morgon. Nya äventyr väntar oss. Vi skall bila för det kostade vansinnigt mycket att ta tåget. Trist. Men skönt ändå med egen bil. GPS:en inställd på Paris. Spellistor är uppladdade. Det är lite drygt 100 mil och aktiv restid är 10 timmar så vi delar upp det på 2 dagar. Vi räknar med att vara i Paris hos våra vänner lördag vid lunchtid.

Hi, now the countdown have started for our France trip. We get in the car early Friday morning. New adventures await us. We will drive because it cost an insane amount to take the train. Sad. But still nice to have our own car. The GPS is set to Paris. Playlists are done. It will be a little over 1000 kilometers and active travel time is 10 hours so we will divide it into 2 days. We expect to be in Paris with our friends on Saturday at lunchtime.

Här är vår roadtrip: Paris - Chambord - Uzerche - Saint Emilion - Bordeaux - Pornichet - Paris. 15 dagar. 3 par tillsammans i 1 bil. Språk franska, engelska, tyska och förmodligen lite svenska och kroatiska.

Here is our roadtrip: Paris - Chambord - Uzerche - Saint Emilion - Bordeaux - Pornichet - Paris. 15 days. 3 couples together in 1 car. Languages ​​French, English, German and probably a little Swedish and Croatian.

Vi kommer att ha 4 1/2 dag i Paris och de är fullbokade med mysiga restauranger, lite shopping, dans vid Seine bank Jardin Tino Rossi, museum, en matlagningskurs, träffa vår vän Beatrice hela familj mm mm

We will have 4 1/2 days in Paris and they are fully booked with cozy restaurants, some shopping, dancing at the Seine bank Jardin Tino Rossi, museums, a cooking class, meeting our friend Beatrice's whole family, etc.

Vi kommer att bo på hotell i 4 nätter totalt och resterande nätter hemma hos vår vän Beatrices olika egendomar runt om i Frankrike. Ovan är en bild från slottet där hennes föräldrar bor. Hellyxigt!!! Eller hur? Och Beatrice har också precis fyllt 60 år så det måste vi fira!! Så nu håller jag och Anne, min vän från Sydney, på att planera presenter till alla. Kul!

We will be staying in hotels for 4 nights in total and the remaining nights at our friend Beatrice's various properties around France. Above is a picture from the castle where her parents live. Absolutely luxurious!!! Or what? And Beatrice has also just turned 60 so we have to celebrate!! So now Anne, my friend from Sydney, and I are planning presents for everyone. Fun!

På hemväg (även på ditvägen också) kommer vi att åka igenom champagneregionen. Och VI KAN INTE åka igenom här utan att köpa med oss champagne hem. Eller hur? Så nu letar jag efter boende och champagnegårdar att besöka. Problemet är att vi styr kosan hem en måndag (då mycket är stängt i Frankrike) och att på tisdagen är det nationaldag: Bastille Day och då lär det också var stängt på en del ställen. S

å jag skall planera idag vart vi skall bo och kolla vilka vingårdar som kan ha öppet. Det är alltid intressant att boka hotel och leta ställen när man aldrig har varit i en region. Inte alltid lätt. Ovan har jag tagit en bild från en av Richard Julins champagneböcker. Jag tänkte att hans tips måste vara bra. Jag har redan gjort ett första urval baserat på hotell som har stängt eller är fullbokade. Jag har nu 6 hotell att välja emellan.

On the way home (and on the way there too) we will be driving through the champagne region. And WE CANNOT drive through here without buying champagne home. Or what? So now I'm looking for accommodation and champagne farms to visit. The problem is that we're heading home on a Monday (when much is closed in France) and that Tuesday is the national holiday: Bastille Day and apparently some places will be closed.

So I'm going to plan today where we're going to stay and check which wineries might be open. It's always interesting to book a hotel and look for places when you've never been to a region. Not always easy. Above I've taken a picture from one of Richard Julin's champagne books. I thought his tips must be good. I've already made a first selection based on hotels that have closed or are fully booked. I now have 6 hotels to choose from.

Jag har aldrig riktigt har haft Frankrike på min lista över länder att besöka, även fast jag flera gånger har varit i både Paris och på franska rivieran och nu blir det både denna resan samt att vi har blivit inbjudna till att åka på en kanalbåt nästa år i början på maj i en vecka. Riktigt spännande! Ha en fin söndag! Ciao Catharina

I've never really had France on my list of countries to visit, even though I've been to both Paris and the French Riviera several times and now it's both this trip and the fact that we've been invited to go on a canal boat next year at the beginning of May for a week. Really exciting! Have a nice Sunday! Ciao Catharina

Hemmakvällar. | Evenings at home.

Me dancing at Villa Club, Porec, Croatia. June 2026

Hej, nu är vi hemma igen, en kort tid. Nu blir det jobb, fixa i stugorna, träning OCH mysiga hemmakvällar. Det var nu 10 dagar sedan vi var ensamma hemma och nu njuter vi till 100% men vi skulle ju inte njuta lika mycket om vi inte hade haft 10 dagar fyllda med vänner., familj och skratt Först här hemma hos oss och sedan fantastiska dagar och kvällar med middagar och party i Kroatien.

Så vad gör vi i på våra hemmakvällar? Vi kollar på tv. Inte alltid samma program, utan vi kollar på olika. Nu är det naturligtvis fotbolls VM och jag kollar också på vissa matcher, inte hela med delar av dem. Jag vänder också tillbaka dygnet lite och jag går upp tidigt och jobbar, tränar, fixar och vid sex senast äter vi middag. Därefter blir det mys och återhämtning och sedan tidigt i säng. Älskar det! Så nu maxar vi denna rutinen fram till och med nästa torsdag. För tidigt nästa fredag bär det av till France. Härligt!! Vi ses! Ciao Catharina

Hello, now we are home again, for a short time. Now there will be work, fixing the Chalet, training AND cozy evenings at home. It was now 10 days since we were alone at home and now we enjoy 100%, but we wouldn't have enjoyed it as much if we hadn't had 10 days filled with friends, family and laughter. First here at our house and then fantastic days and evenings with dinners and parties in Croatia.

So what do we do in our evenings at home? We watch TV. Not always the same shows. Now, of course, it's the World Cup in football and I'm also watching some matches, not the whole match but parts of them. I also turn the day back a bit and I get up early and work, exercise, fix and at six at the latest we have dinner. Then it's cozy and recovery and after that early to bed. I love it! So now we max out this routine until next Thursday. Because early next Friday we leaves for France. Lovely!! See you! Ciao Catharina

Mina spellistor när jag jobbar. | My playlists when I'w working.

Hej, när jag skall koncentrera mig på en längre arbetsuppgift under en längre tid så klarar jag inte av att lyssna på poddar, lugn musik eller att ha tyst. Jag behöver lyssna på något som ger mig energi, inte bara lite, utan mycket. Så då sätter jag på spellistor med tyngre musik. De är inte många men de går på repeat, dag ut och dag in. Dessa är mina favoritspellistor:

Black Coffee från Sydafrika. Hans This is Black Coffee är så bra. Denna lyssnade jag på i massor när jag planerade och förberedde min yngsta dotters bröllop våren och sommaren 2024.

Hi, when I have to concentrate on a longer task for a longer period of time, I can't handle listening to podcasts, calm music, or being quiet. I need to listen to something that gives me energy, not just a little, but a lot. So then I put on playlists with heavier music. There aren't many of them, but they go on repeat, day in and day out. These are my favorite playlists:

Black Coffee from South Africa. His This is Black Coffee is so good. I listened to this a lot when I was planning and preparing for my youngest daughter's wedding in the spring and summer of 2024.

Näst på listan är Soundtracket från serien MobLand som blev en favorit förra hösten, mao hösten 2025. Serien är lika bra! Har du inte set den så måste du kolla på den.

Next on the list is the Soundtracket from series MobLand which became a favorite last fall, that is fall 2025. The series is just as good! If you haven't seen it, you have to check it out.

Kneecap med nya albumet Fenian dök upp som en ny favorit nu i maj efter att jag lyssnat på P1 kultur och de pratade om denna skivan, som har fått stående ovationer.

Kneecap with the new album Fenian emerged as a new favorite this May after I listened to P1 Kultur and they talked about this album, which has received a standing ovation.

Och en bubblare; Bob Dylan. Maken älskar Bob Dylan sedan har var ung och vi har alltid lyssnat på främst två album när vi har varit ute och åkt långt, Street Legal och Hurricane. Så Bob Dylan har varit med i mitt liv de senaste 20 åren, först med en hel del motstånd men efter hand så har jag verkligen börjat tycka om hans musik. Till och med så mycket att jag och mina döttrar gick på en konsert med honom för ett antal år sedan.

Efter lite motstånd såg jag den senaste filmen om honom A Complete Unknow som handlar om hans genombrott i 1960-talets New York. Jag har till och med sett filmen två gånger. Och jag skulle kunna se den igen. Japp!! Så fint att se hans talang redan som ung, och som folkvisesångare och hur han sedan utvecklades. Och just från denna filmen har jag blivit förtjust i hans tidiga verk. Det trodde jag aldrig skulle hända. Så även fast det är lugnare musik på Bob Dylan; Greatest Hits än de tre albumen / spellistorna ovan så kvalar den absolut in.

Lyssna nu på dessa och låt er inspireras av tre helt olika musikgenrer. Ha en fin dag! Ciao Catharina

And a Dark Horse for me; Bob Dylan. My husband has loved Bob Dylan since he was young and we have always listened to two albums when we have been out and about, Street Legal and Hurricane. So Bob Dylan has been in my life for the past 20 years, at first with a lot of resistance but gradually I have really started to like his music. Even so much that my daughters and I went to a concert with him a few years ago.

After a little resistance I saw the latest film about him A Complete Unknown which is about his breakthrough in 1960s New York. I have even seen the film twice. And I could see it again. Yep!! So great to see his talent already as a young man, and as a folk singer and how he then developed. And it was precisely from this film that I became fond of his early work. I never thought that would happen. So even though there is calmer music on Bob Dylan; Greatest Hits than the three albums / playlists above, it definitely qualifies.

Listen to these now and be inspired by three completely different music genres. Have a nice day! Ciao Catharina